Att tänka på i början

Ska du starta något eget finns det vissa saker som är bra att tänka på oavsett vad du ska göra. Vilka vill du nå ut till? Vad vill du göra och hur vill du göra det? Att öppna en yogastudio behöver inte vara så svårt som man kan tro, därför kommer det nu en lista med punkter att stämma av.

-          Har du koll på yoga och kan du lära ut?

-          Hur ska du sticka ut från mängden?

-          Vad behöver du för att skapa en komplett studio?

-          Har du ett fungerande bokningssystem för dina kunder?

Genom att utgå ifrån dessa punkter kommer din resa till en egen yogastudio bli mycket lättare. Det första att bocka av är din kunskap. Har du utbildat dig inom yoga eller är du självlärd? De båda fungerar utmärkt eftersom det viktigaste är att du har något andra inte har. Kunder ska vilja gå till dig och din studio för att ta del av din kunskap.

Var unik

När det kommer till att driva sitt eget är det viktigt att du är unik. Det finns många som driver yogaklasser av olika slag och det är bland dem du ska konkurrera med. Beroende på stad ser marknaden olika ut. I vissa är konkurrensen större, i vissa är den lägre. Vilken typ av yoga vill du syssla med? Yinyoga, acroyoga eller chackrayoga? Det finns många fler former och frågan är vilken du vill fokusera på.

Att vara unik handlar inte bara om vad du vill göra, utan hur du vill göra det. Du kanske vill inleda eller avsluta klassen med några lärdomsrika och informativa ord eller bjuda på fika någon gång för att sammansvetsa gruppen. Hitta din grej som du trivs med och därefter kommer bitarna falla på plats allt eftersom.

Att skapa en plan

Nu är det dags att lägga upp en plan för din verksamhet. En yogastudio kräver en lokal, som är tillräckligt stor för syftet. Vilken målgrupp du vill nå ut till är också bra att definiera. Har du nödvändigt med material? Sätt dig ner och skriv ner dina tankar.

5 saker att ha med i din plan:

-          Vart du ska vara

-          Vilka pass du vill erbjuda

-          Målgrupp

-          Redskap som behövs

-          Lämpligt bokningssystem (Bokamera.se)

Hur blir du upptäckt?

A och O vid en uppstart är att få kunder, att bli upptäckt. Idag är det viktigt att göra sig tillgänglig via internet för att nå ut. Reklam via brev och telefonkataloger kommer inte ge dig den uppmärksamhet du behöver i ett uppkopplat samhälle. För att göra sig offentlig behövs bra marknadsföring, men framför allt behöver du en plattform för att folk ska kunna boka yogaklasser hos dig.

Checklista för att få kunder:

-          Skapa ett bokningssystem online (Bokamera.se)

-          Öppna ett Instagram- och Facebook-konto

-          Visa vad du erbjuder och inspirera!

-          Skapa en videoblogg där du exempelvis visar upp olika yogaställningar

-          Sprid vidare din tjänst genom vänner och bekanta

-          Sätt upp en hemsida (Bokamera.se)

Bokningssystem online

När du ska boka ett träningspass, en klipptid eller en resa, hur ofta ringer du eller tar dig dit för att göra en personlig bokning? Idag sker nästan allt online och det har aldrig varit smidigare. Via Bokamera.se kan du enkelt sätta upp en hemsida och ett bokningssystem som sköter dina bokningar åt dig. Du behöver inte fokusera på vilka lediga tider du har eller skicka påminnelser till dina kunder. Bokamera.se sköter bland annat kundkontakt, bokningar och betalningar åt dig för att lätta på dina axlar och ge dig mer tid till yoga. Bokningssystemet är speciellt anpassat till dig som vill ha en yogastudio och du får en hemsida likt den här. Dina kunder kan när som helst boka dina tjänster, vart som helst. Det är ett enkelt och effektivt system som kommer underlätta för din verksamhet.

Att marknadsföra dig

Genom marknadsföring ser kunder vad du gör och vad du erbjuder. Ta därför vara på den chansen. Instagram och Facebook är två sociala medier som är bra att ha. Lägg ner mycket tid och energi för att skapa inspirerande inlägg. Låt dina följare få ta del av dig. Vem du är och vad du kan. Har du någon utbildning kan du visa upp det för att bygga ett förtroende. Bra uppdatering ger bra innehåll som snabbt sprids vidare och ger dig profilbesök. När någon sedan ser dina erbjudanden blir de intresserade och sugna på att boka ett pass. Använder du dig då av de tjänsterna Bokamera.se erbjuder kan de enkelt gå in på din hemsida och boka ett pass.

Kom ihåg att marknadsföring online inte är allt. Ta vara på dina vänner och deras kontakter. Genom personlig kontakt delas värdefulla ord som kan vara till din fördel. När de får höra om dig är sannolikheten att de söker upp dig på dina medier och hemsida stor. Kan de dessutom se tillgängliga tider och boka ett pass direkt kommer de garanterat bli en av dina många framtida kunder.

Läs mer om Bokamera och deras tjänster här www.bokamera.se

Spana även in det här exemplet på hur en hemsida för din yogastudio kan se ut om du använder dig utav BokaMera: https://demo5.bokamera.se

Anslut dig till BokaMera, vi hjälper dig komma igång
  • Inga betalkort behövs
  • Enkelt att komma igång
  • Det är gratis att registrera sig