BokaMeras bokningstjänst fungerar perfekt tillsammans med skönhet & hälsa. Använd er av automatiska påminnelser, kampanjkoder och få er egen hemsida. Använd BokaMeras appar som finns tillgängliga i Apple App Store och Google Play så era kunder kan boka när de vill, var de vill.

India Piercing är en av våra nöjda kunder. Se hur BokaMera har hjälpt dem i deras vardag.

Checklista att bocka av innan du öppnar en egen salong:

-   Har du kunskap och kan klippa hår?

-   Har du en lokal att etablera dig i?

-   Har du material och utrustning?

-   Har du ett bokningssystem för att kunder ska kunna boka tider?

De grundläggande sakerna

Om dina tankar snurrar kring att öppna en frisörsalong finns det några grundläggande saker som du bör bocka av först. Har du någon form av relevant utbildning? Att kunna klippa hår är ett måste. Rama gärna in din diplom och bevis för att visa kunskap som senare kan bygga upp förtroende med från dina kunder. Du bör även bestämma vart du vill att din salong ska vara. Du kan antingen börja med att hyra en egen lokal, en enskild frisörstol i en existerande salong, eller skapa en egen salong hemma hos dig. Det finns för- och nackdelar med samtliga alternativ och frågan är vilket som passar dig och din affärsidé bäst!

Du måste ha professionella verktyg för att kunna driva din verksamhet. Har du en välfungerande sax, kam och övriga arbetsredskap för att klippa hår och utföra olika behandlingar? Utmärkt, då är du ännu ett steg närmare att uppfylla din dröm om att starta en egen frisörsalong.

Vilka produkter och verktyg vill du jobba med?

Går man förbi en frisörsalong ser man tydligt vilka produkter och vilka märken som används. Detta skapar en nisch. Fundera på vilket märke just du vill använda och främja. En bra sak är att tänka till och leta efter en produktserie som du kan stå för och själv vill använda. Alla människor är olika, likaså deras hår. Långt, tunt, torrt och färgat är bara en liten del av alla hårtyper. Se därför till att du har tillgång till produkter för alla möjliga hårtyper. Det kan bidra till att kunden går till just dig för att få hårvård anpassat till just sitt hår och du kanske till och med kan sälja in en bra inpackning eller ett volymgivande mousse.

Samma sak är bra att fundera kring när du ska välja verktyg till styling. Till en början behöver du inte ha alla olika verktyg man kan tänka sig. Det viktiga är att du använder dig av verktyg som fungerar, men även verktyg som du kan rekommendera till dina kunder när de frågar om råd.

Målgrupp och nisch

Nu när du har börjat fundera på vilka produkter du vill samarbeta med är det dags att fundera på vem du vill vara och vilka du vill nå ut till. Vad är det som gör dig speciell? Vill du satsa mycket på stil och inredning? Eller vill du kanske ha en salong som barnen kommer att älska? Tänk efter och undersök vem du vill ha som huvudkund. Det kommer hjälpa dig i andra framtida beslut som eventuellt uppkommer under processen av att starta eget.

Att skapa en nisch är viktigt för att du ska bli unik. Oavsett hur du väljer att skapa en image kommer kunden att få en bild av dig som är värd att komma ihåg.

Här är 5 huvudpunkter för att enkelt definiera din målgrupp:

-   Ålder

-   Kön

-   Intressen

-   Klädsmak

-   Förebilder (stil/mode)

Utifrån din målgrupp kan du sedan skapa din egen nisch som är anpassad för dina kunder.

Hur får jag kunder till min frisörsalong?

Den kanske viktigaste ingrediensen för att ditt företag ska fungera är kunden. Det är trots allt kunden som ska gå till dig för att bli fin i håret. Det är kunden som marknadsför dig mest och ger en bra recension. Det är kunden som ger dig möjlighet att fortsätta med det du gör. Men hur gör man för att nå ut?

Det första du behöver göra är att göra dig bokningsbar online. Minns du sist du kollade i telefonkatalogen för att boka en klipptid? Idag görs nästan allt online och dina kunder kommer vilja att du erbjuder en snabb och enkel tidsbokning där kunderna kan boka en tid som passar dem, via mobil eller dator.

5 steg för att få kunder till frisörsalong:

  1. Skapa en hemsida (BokaMera.se)
  2. Aktivera ett bokningssystem (BokaMera.se)
  3. Skapa Facebook och Instagram konto
  4. Lägg ut inspirerande bilder på Instagram och Facebook
  5. Kunder ser dina bilder och går in på din hemsida och bokar tid.

Bokningssystem för frisörsalonger

Börja med att sätta upp en hemsida som har ett bokningssystem integrerat. Då kan dina kunder enkelt boka tider i din salong när det passar dem. Att sätta upp en hemsida och bokningssystem kan verka dyrt och krångligt, men det finns enkla lösningar. En sådan lösning kan vara att ta hjälp utav BokaMera som snabbt och enkelt kan hjälpa dig att komma igång. När du som frisör använder dig utav BokaMera får du tillgång till ett fullt fungerande bokningssystem specifikt anpassat för frisörer och frisörsalonger, till en minimal kostnad. Dina kunder kan nu boka tid när som helst på dygnet. Det ingår även en hemsida som gör att du redan inom några timmar kan ha allt klart för att ta emot bokningar online till din frisörsalong.

Marknadsföra via sociala medier

Nästa steg är att få kunder att upptäcka dig och bli intresserade så att dem vill boka en tid. Marknadsföring genom olika plattformar såsom Instagram och Facebook är viktigt. Bilder, inspiration och personlighet är bra content som skapar intresse. Syns det att det är välarbetat och genomtänkt är det en stor bonus som lockar. Visa upp det du gör! Om det så är en uppsättning eller färgning är det spännande att se vad du gör och vad du kan erbjuda. Få kunden att lära känna dig utan att ha träffat dig.

När människor sedan upptäcker dig genom de bilder och material du lägger ut via sociala medier och blir inspirerade kommer dem gå in på din hemsida och vilja boka en tid. Om du då använder dig utav en bokningsplattform som BokaMera för att ta hand om dina bokningar kommer du få mer tid till det du brinner för. Det gör att du som ska öppna en frisörsalong kan fokusera på det du gör bäst.

Sist men inte minst: befintliga kunder är minst lika viktiga som nya. Man får inte glömma kunder från ett tidigare jobb eller praktikplats. Har du gett ett bra intryck kommer de garanterat att vara nyfikna på det du har startat. När dem sedan spanar in dina sociala medier och hemsida är sannolikheten hög att dem blir dina kunder ifall dem kan boka en tid snabbt och enkelt, direkt online.

Lycka till med din frisörsalong!  

 

Du kan läsa mer om vilka tjänster BokaMera erbjuder här: bokamera.se/services

Använder du dig av BokaMera ingår även en hemsida för frisörsalonger likt den här https://demo1.bokamera.se

Anslut dig till BokaMera, vi hjälper dig komma igång
  • Inga betalkort behövs
  • Enkelt att komma igång
  • Det är gratis att registrera sig